본문 바로가기
Korean traditional culture(전통문화)/Korean traditional music(전통음악)

종묘제례악 Jongmyojeryeak

by highquality 2021. 4. 10.
728x90
반응형

종묘제례악 Jongmyojeryeak

종묘제례악 Jongmyojeryeak

 

 

 

 

 

종묘(宗廟)와 영녕전(永寧殿)의 제례 음악이다. 종묘제례악에 사용되는 음악은 정대업(定大業)과 보태평(保太平)으로 세종 28년(1446)이후 세종이 만들었으나, 당시에는 회례악으로 사용되었고, 세조에 이르러 종묘제례악으로 사용되었다.
세종 때의 정대업은 15곡, 보태평은 11곡이었는데, 세조 때에 이르러 정대업11곡, 보태평 11곡으로 축소 정리하였다. 정대업과 보태평은 『세종실록』악보,『세조실록』악보,『대악후보』,『속악원보』등에 전한다.

현재 전하고 있는 ‘정대업’ 11곡은 <소무(昭武)>, <독경(篤慶)>, <탁정(濯征)>, <선위(宣威)>, <신정(神定)>, <분웅(奮雄)>, <순응(順應)>, <총유(寵綏)>, <정세(靖世)>, <혁정(赫整)>, <영관(永觀)>이며 음계는 황종궁계면조(黃種宮界面調)이다.

‘보태평’ 11곡은 <희문(熙文)>, <기명(基命)>, <귀인(歸仁)>, <형가(亨嘉)>, <집녕(輯寧)>, <융화(隆化)>, <현미(顯美)>, <열광정명(烈光貞明)>, <중광(重光)>, <대유(大猷)>, <역성(繹成)>이며 음계는 황종궁평조(黃種宮平調)이다.

연주형태로 종묘제례악은 대뜰 위에서 연주하는 등가(登歌)와 대뜰 아래에서 연주하는 헌가(軒架)로 나뉜다.
등가는 편종, 편경, 방향, 대금, 당피리, 아쟁, 절고, 장구, 축, 박, 노래 등이 편성되며, 헌가는 편종, 편경, 방향, 태평소, 대금, 당피리, 해금, 징, 진고, 장구, 축, 박 노래 등이 편성된다.

이외 종묘제례악은 춤인 일무(佾舞)가 포함된다. 종묘 일무는 세조10년(1464)부터 사용되었으며 문덕(文德)을 찬양하는 문무(文舞)와 무공(武功)을 찬양하는 무무(武舞)로 나뉜다.
문무는 오른손의 적(翟), 왼손에는 약(籥)을 들고 춤을 추며, 무무는 검(儉)과 창(槍)을 들고 춤을 춘다. 조선시대에는 36명이 춤을 추는 6일무가 사용되었으나 오늘날에는 64명이 춤을 추는 8일무가 사용된다.

이러한 종묘제례악은 종묘제례의 절차인 영신(迎新), 전폐(奠幣), 진찬(進饌), 초헌(初獻), 아헌(亞獻), 종헌(終獻), 철변두(撤邊豆), 송신(送神)등의 순서에 맞춰 각각 음악과 일무가 따르게 된다.

 

 

 

 

 It is ritual music played in the royal shrines of Jongmyo and Yeongnyeongjeon. The music is composed of Jeongdaeeop and Botaepyeong, made by King Sejong in the 28th year of Sejong (1446). Then it was called Hoeryeak. It was renamed as "Jongmyojeryeak" in the period of King Sejo. In the period of Sejong, Jeongdaeeop was composed of 15 pieces, and Botaepyeong consisted of 11 pieces. In the period of Sejo, Jeongdaeeop was reduced to 11 pieces, and Botapyeong remained with the same 11 pieces. Jeongdaeeop and Botapyeong appear in the music chapters of such history books as Sejongsillok and Sejosillok and also in Daeakhubo and Sogagwonbo.

The remaining 11 pieces of Jeongdaeeop are Somu, Dokgyeong, Takjeong, Seonwi, Sinjeong, Bunung, Suneung, Chongyu, Jeongse, Hyeokjeong, and Yeonggwan, with the scale of Hwangjonggung-gyemyeonjo. The 11 pieces of Botaeryeong remaining until now are Huimun, Gimyeong, Gwiin, Hyeongga, Jimnyeong, Yunghwa, Hyeonmi, Yeolgwang-jeongmyeong, Junggwang, Daeyu, and Yeokseong, with the scale of Hwangjonggung-pyeongjo.

In terms of performing style, Jongmyojeryeak is divided into Deungga and Heonga. Deungga is played on the terrace with such instruments as pyeonjong, pyeongyeong, banghyang, daegeum, dangpiri, ajaeng, jeolgo, janggo, chuk, and bak and songs; Heonga is played under the terrace with those instruments of pyeonjong, pyeongyeong, banghyang, taepyeongso, daegeum, dangpiri, haegeum, jing, jingo, janggo, chuk, and bak and songs.

Besides, Jongmyojeryeak includes a dance named "Ilmu". Jongmyon Ilmu started from the 10th year of Kong Sejo (1464) and is divided into munmu, a dance praising the virtue of the literati, and mumu, a dance praising military merits. Dancers for munmu hold a peasant feather in their right hand and yak (a wind instrument made of bamboo) in their left hand, while dancers for mumu hold swords and spears. During the Joseon period, 6 ilmu was performed and comprised of 36 dancers. Today 8 ilmu is performed with 64 dancers.

Jongmyojeryeak music and ilmu are performed according to the ritual procedure of yeongsin (greeting spirits), jeonpye (offering), jinchan (offering), choheon (the first offering of liquor), aheon (the second offering of liquor), jongheon (the third offering of liquor), cheolbyeondu (putting lids on ritual dishes), and songsin (farewell with the spirits). 

 

출처:Korea Music Portal

Copyright (c) 2007 Traditional Korean Music Portal

 

 

 

 

www.youtube.com/watch?v=dNLLHvFxW7E

 

728x90
반응형

댓글