본문 바로가기
Korean traditional culture(전통문화)/Korean traditional music(전통음악)

시나위 소개 영문 Sinawi

by highquality 2021. 4. 10.
728x90
반응형

시나위 소개 영문 Sinawi

시나위 소개 영문 Sinawi

 

 

 

 

 

 

 

시나위는 한강을 경계로 하여서 그 이남 지방에서 특히 발달하였다. 무속 계통의 시나위 음악이 이 지역에서 주로 발달된 것은 한강 유역을 경계로 하여, 남부지방과 북부지방이 각기 무당의 유형이 다름에서 기인한다.
북부지방은 강신무가 많아서 소위 신이 내려서 무당이 된 경우가 많다. 그래서 이들은 무업을 하기 위한 수련기간이 적어서 남부지방의 무당보다 굿이 가지고 있는 연희적인 면이 다소 떨어진다 할 수 있다.

반면, 남부지방은 세습무가 대부분이어서 이들은 예로부터 집안 대대로 이을 가업으로 계승하였다. 따라서 남쪽의 당골(세습무인 무녀)들은 노래와 춤을 일찍부터 접하게 되어 기예가 뛰어났다. 시나위는 이 지역의 무의식에서 쓰였던 음악이 오늘날 같이 예술 음악화 된 것이다.
그런 만큼 시나위권 음악은 세 지역으로 분류된다.

그 하나는 경기도의 남부지역이며, 또 하나는 충청도 전역과 전라도의 북부지역이며, 나머지 하나는 전라도의 남부지역이다. 이 세 지역에서는 굿을 연희할 때 모두 덩덕궁이와 중모리, 그리고 중중모리 장단을 사용한다.

그러나 지역마다 독특한 장단이 있으니, 그 이름을 따라 도살풀이권, 살풀이권, 동살풀이권으로도 부른다.

특히 전북지역은 살풀이권에 해당되어 살풀이 장단 외에 앉은 반, 시님, 외장구 등이 쓰이는 것이 특징이다.

시나위는 무의식에서 쓰이는 원형 시나위와 요사이 무대화된 형태로 공연되는 연주시나위로 나눌 수 있다.
시나위의 악기편성은 어느 것이나 타악기와 관악기가 중심이 된다.

시나위의 음악은 산조와 마찬가지로 장구가 장단을 잡아서 이끌어가는 음악이기에 어떤 형태의 음악에도 장구가 빠지는 일이 없으며, 시나위의 악기편성이 다양해지고 한 종류의 악기가 둘 이상 편성될 때에는 장구 이외에도 징이 첨가되는데, 징이 사용됨으로써 무속적인 분위기는 더욱더 고조된다.

관악기는 젓대와 피리가 주로 쓰이며, 젓대와 피리로 시나위를 연주할 때에는 시나위 청으로 하여서 여러 가지로 손을 잡는 방법이 다르며, 음조직도 올라가는 경우와 내려가는 경우가 많다.

이처럼 시나위에 있어서 악기의 청이 달라지는 것은 시나위가 본래 무속음악의 형태로써, 무녀가 음역을 맞추어 노래에 맞는 선율을 현장에서 즉흥적으로 만들어서 연주하는 수성가락의 형태를 취했기 때문이다.

시나위와 산조는 불협화의 협화 또는 부조화의 조화 등으로 설명된다.

이는 현장, 곧 연주장소에서 즉흥적으로 창작해 가는 음악이며, 따라서 엄밀한 음악에서 시나위라는 악곡은 같은 것이 둘 이상 존재치 않는 현장음악이며, 즉흥연주인 것이다.

 

 

 

 

 

Sinawi was developed especially in the areas south of Hangang (river). The reason for the development of sinawi, associated with shaman rites, in these areas is that shamans of the north and the south of Hangang have different characteristics.

In the north, many of the shamans are Gangsinmu, who becomes a shaman by being possessed by a god or spirit. So they do not have long training for being a shaman and do not have entertaining skills that can be matchable to shamans in the south.

To the contrary, shamans in the south are mostly Seseupmu, who inherits the right to be a shaman through the family lines. Female inherited shamans called "Danggol" in the south learn dancing and singing in their young years and acquire excellent skills over time. Sinawi, music once used in shaman rites in southern areas of the country, rose to the current level of art.

Therefore, the music of sinawi is divided into three areas: One is for the southern part of Gyeonggi-do (province); The other is for Chungcheong-do and the northern part of Jeolla-do; And the last is for the sourthern part of Jeolla-do. The common rhythms of those three regions are deongdeokgungi, jungmori, and jungjungmori. They also have their own unique rhythms by region. In terms of these unique rhythms, sinawi can be categorized into Dosalpurigwon, Salpurigwon, and Dongsalpurigwon. In particular, Jeollabuk-do has Salpurigwon. Other rhythms of anjeun ban, sinim, and oejanggo are uniquely used in the performance in Jeollabuk-do.

Sinawi can be divided into the prototype sinawi performed improvisationally and the staged performance of sinawi. The instrumental performance of sinawi is made mainly with percussion and wind instruments.

Janggo in sinawi leads rhythms just like in other sanjo pieces. So, janggo can not be omitted in sinawi. When two or more instruments of one kind join, jing, besides janggo, is also added, deepening the shamanistic atmosphere. Jeotdae and piri are usually used for wind instruments. When sinawi is performed with jeotdae and piri, Sinawi-cheong is used with different ways of handling the instruments, and the tone of sinawicheong can be low or high.

The reason for these changes in the tones of the instruments in sinawi is that sinawi is shaman music and played improvisationally, on the spot of the shaman ritual, as an accompaniment to the shamans song and dance.

Sinawi sanjo can be explained as consonance in dissonance and harmony in disharmony. Sinawi is created improvisationally on the site. Therefore, there is no such thing as two or more of the same musical score of sinawi existing. It is on-the-spot music. 

 

출처:Korea Music Portal

Copyright (c) 2007 Traditional Korean Music Portal

 

 

 

 

 

www.youtube.com/watch?v=mR37ynNrYpg

 

 

 

728x90
반응형

댓글